Batxillerat i Batxillerat Professionalitzador
El batxillerat és un cicle format per dos cursos de trenta hores lectives setmanals. Es cursa normalment entre els 16 i els 18 anys, tot i que és oberta a persones de qualsevol edat.
El batxillerat prepara els alumnes per a la seva incorporació a estudis posteriors, tant professionals com universitaris, i per a l’accés al món laboral.
A l’Institut Thos i Codina es cursa de forma presencial.
Horari de 8.00h a 14.30h.
Els nostres objectius prioritaris:
- Desenvolupar un sistema educatiu més competencial, amb capacitat d’adaptació als canvis constants.
- Situar l’alumnat com a protagonistes actius del seu procés d’aprenentatge.
- Fer de l’alumnat ciutadans responsables i crítics en una societat democràtica.
Per això…
- Acompanyem el nostre alumnat: tutories personalitzades i comunicació amb les famílies.
- Plantegem situacions d’aprenentatge partint de reptes i problemes reals, amb un enfocament competencial.
- Enfortim l’Entorn Virtual d’Aprenentatge (EVA) i el projecte 1×1, que ja tenim consolidat a l’ESO.
- Promovem la certificació dels nivells B1-B2 d’anglès.
- Oferim com a segona llengua estrangera Alemany, donant continuïtat als aprenentatges iniciats a l’ESO. Possibilitat de certificar nivell.
- Organitzem mobilitats de llarga durada ERASMUS+.
- Participem en diferents jornades, certàmens, premis, xerrades i conferències.
- Treballem per una orientació acadèmica exhaustiva: proves d’accés a la Universitat (PAU) / CFGS.
Per accedir al batxillerat cal tenir algun dels títols següents:
- graduat en educació secundària obligatòria (GESO),
- tècnic d’un cicle formatiu de grau mitjà o tècnic superior d’un cicle formatiu de grau superior (en aquests casos es pot demanar la convalidació de matèries específiques i del treball de recerca)
- haver cursat estudis de sistemes educatius estrangers que hagin estat homologats al títol de GESO o al títol de tècnic. L’homologació s’acredita mitjançant la credencial corresponent o bé, si aquesta encara està en tràmit, presentant el “Volant per a la inscripció condicional en centres educatius”.
A l’Institut Thos i Codina es pot escollir entre dues modalitats de batxillerat: Ciències i Tecnologia, i Humanitats i Ciències Socials.
El currículum de batxillerat consta d’una part comuna (matèries que cursa tot l’alumnat) i una part diversificada (vinculada a cada modalitat, amb una matèria obligatòria i d’altres opcionals i, per a qualsevol modalitat, les matèries optatives i el treball de recerca). A més, els alumnes tenen assignada una hora setmanal de tutoria. També ofertem la matèria de Religió (dins de la franja d’optatives amb una dedicació de 70 hores anuals).
A 1r de batxillerat, de les 30 hores lectives setmanals, 12 es dediquen a les matèries comunes i la tutoria, 9 a les matèries de modalitat i 9 a les matèries optatives.
A 2n de batxillerat, de les 30 hores lectives setmanals, 14 es dediquen a les matèries comunes i la tutoria, 12 a les matèries de modalitat i 4 a les matèries optatives.
Aquesta informació es detalla en els següents quadres:
Matèries comunes | 1r | 2n |
Llengua Catalana i Literatura | 2 | 2 |
Llengua Castellana i Literatura | 2 | 2 |
Llengua Estrangera | 3 | 3 |
Educació Física | 2 | 0 |
Filosofia | 2 | 0 |
Història de la Filosofia | 3 | |
Història | 3 | |
Tutoria | 1 | 1 |
Treball de Recerca | (*) | |
Modalitat obligada | 3 | 4 |
Modalitat 1 3 4 | 3 | 4 |
Modalitat 2 3 4 | 3 | 4 |
Optativa anual (franja 1) | 3 | |
Optativa trimestral (franja 2) | 3 | |
Optativa trimestral (franja 3) | 3 | |
Optativa trimestral ODS | 4 | |
TOTAL | 30 | 30 |
Modalitat de ciències i tecnologia | 1r | 2n |
Matemàtiques I i II (obligatòria CT) | 3 | 4 |
Biologia I i II | 3 | 4 |
Dibuix Tècnic I i II | 3 | 4 |
Física I i II | 3 | 4 |
Geologia i Ciències Ambientals I i II | 3 | 4 |
Química I i II | 3 | 4 |
Tecnologia i Enginyeria I i II | 3 | 4 |
Modalitat d’humanitats i ciències socials | 1r | 2n |
Economia | 3 | |
Història Món Contemporani | 3 | |
Literatura Universal | 3 | |
Llengua i Cultura Gregues I i II | 3 | 4 |
Funcionament de l’Empresa i Disseny de Models de Negoci | 4 | |
Geografia | 4 | |
Història de l’Art | 4 | |
Literatura Castellana | 4 | |
Literatura Catalana | 4 | |
Matemàtiques CS I i II (obligatòria CS / CT) | 3 | 4 |
Llengua i Cultura Llatines I i II (obligatòria Humanitats) | 3 | 4 |
Matèries optatives anuals de primer curs |
|
Matèries optatives anuals (franja 1) |
|
Biomedicina |
3 |
Funcionament de l’Empresa |
3 |
Formació i Orientació Personal i Professional |
3 |
Món Clàssic |
3 |
Programació |
3 |
Psicologia |
3 |
Segona Llengua Estrangera |
3 |
Matèries optatives trimestrals de 1r curs | |||
Matèries optatives trimestrals (franja 2) | 1r T | 2n T | 3r T |
Reptes Científics Actuals (Biologia i Geologia) | 3 | 3 | 3 |
Creació Literària | 3 | 3 | 3 |
Matemàtica Aplicada | 3 | 3 | 3 |
Problemàtiques Socials | 3 | 3 | 3 |
Altres opcions (art. 16.5) | 3 | 3 | 3 |
Matèries optatives trimestrals (franja 3) | 1r T | 2n T | 3r T |
Reptes Científics Actuals (Física i Química) | 3 | 3 | 3 |
Comunicació Audiovisual | 3 | 3 | 3 |
Robòtica | 3 | 3 | 3 |
Ciutadania, Política i Dret | 3 | 3 | 3 |
Altres opcions (art. 16.5) | 3 | 3 | 3 |
Matèries optatives 2n curs | 1r T | 2n T | 3r T |
Població i prosperitat | 4 | 4 | 4 |
Entorn sostenible | 4 | 4 | 4 |
Pau, justícia i corresponsabilitat | 4 | 4 | 4 |
Segona Llengua Estrangera, Batxibac…(Article 17.5) Matèries de modalitat | 4 | 4 | 4 |
El treball de recerca és una activitat d’investigació que ha de fer tot l’alumnat de batxillerat. S’ha d’iniciar preferentment durant el primer curs i presentar obligatòriament durant el segon curs.
Té les característiques següents:
- És una recerca adequada al nivell d’estudis que està cursant l’alumnat.
- Pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari.
- Està tutoritzat per un professor o professora.
- Té una durada d’unes 70 hores i representa el 10% de la qualificació final del batxillerat.
- Es presenta per escrit i oralment.
- S’avalua tenint en compte l’actuació de l’alumne o alumna durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral.
- Cada centre fa una proposta del marc on s’ha de desenvolupar el treball, organitza les tutories i estableix una normativa sobre el calendari, els criteris d’avaluació i la presentació dels resultats de la recerca.
- Abans de començar el treball, s’ha de decidir quina orientació (general o específica) se li vol donar i quin serà l’abast de la recerca. La metodologia és diferent segons el tipus de treball: científic, tecnològic, estadístic, artístic, literari, històric, etc.
- Per norma general, es tracta d’un treball individual, llevat dels casos en què sigui necessari fer un treball de grup per la dinàmica de la recerca.
Avaluació
- Contínua i global, diferenciada per matèries.
- Dues convocatòries per curs: l’ordinària i l’extraordinària.
Pas de curs
- De 1r a 2n: 2 matèries suspeses màxim.
- Repetició 1r curs: + 4 matèries suspeses.
- 2n curs: es repeteixen només les matèries suspeses.
Amb el títol de batxiller es pot accedir :
- a la universitat (un cop aprovades les proves d’accés)
- a un cicle formatiu de grau superior de formació professional específica, d’arts plàstiques i disseny
- a un cicle formatiu de grau superior d’ensenyaments esportius, si es tenen els requisits d’accés
- als ensenyaments superiors artístics (un cop superada una prova específica d’accés)
- al món laboral.
- Reial decret 243/2022, de 5 d’abril, pel qual s’estableixen l’ordenació i els ensenyaments mínims de batxillerat (BOE núm. 82, de 6.4.2022)
- Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s’adopten mesures urgents en l’àmbit de l’educació no universitària (BOE núm. 259, de 30.7.2020)
- Reial decret 984/2021, de 16 de novembre, pel qual es regulen l’avaluació i la promoció en l’educació primària, així com l’avaluació, la promoció i la titulació en l’educació secundària obligatòria, el batxillerat i la formació professional (BOE núm. 275, de 17.11.2021).