En el marc de la Setmana de la Ciència l’alumnat de 1r d’ESO ha realitzat un taller per conèixer uns organismes que per a molts són difícils de catalogar. Ens referim als fongs, un regne molt ric, compost per organismes tant unicel·lulars com pluricel·lulars i que formen part del nostre dia a dia més del que ens imaginem.
Durant el taller hem pogut constatar que no tots els fongs fan bolets. Hem descobert que els llevats, gràcies als quals s’obté el pa i també la cervesa, en realitat són fongs que metabolitzen el sucre i que com a producte resulta un gas conegut, el CO2, que és el responsable de fer pujar el pa o els pastissos.
De les floridures hem après que no només fan malbé les mandarines i les taronges. Degut a què la seva estratègia reproductiva elimina les bactèries del seu entorn, es va descobrir un ús antibacterià aplicable a la medicina i molt beneficiós per a la salut dels humans. Sí, parlem de la penicil·lina, descoberta per l’escocès Alexander Fleming, guanyador del Premi Nobel de Medicina l’any 1945.
Claus dicotòmiques, anàlisi de les espores, el conreu de bolets casolans, observació amb el microscopi electrònic, … Totes aquestes activitats, orientades en formar als alumnes en grups d’experts, han finalitzat a l’exposició situada a la plaça de l’Ajuntament. Allà hem pogut conèixer la gran riquesa de bolets del nostre territori, que tot i ser un mal any per anar a collir-ne, hi trobem una bona mostra. Fins i tot es pot veure algun bolet mortal!
Si tot i les dificultats us animeu a anar a caçar bolets, aquí us deixem algunes recomanacions a tenir en compte: https://web.gencat.cat/ca/actualitat/reportatges/temporada-de-bolets/com-collir-bolets/
btr