18 de Novembre, article dedicat al 25 de Novembre,
“Dia Internacional contra la violència cap a les dones”
El passat 18 de Novembre, la professora de FOL Noemí Simarro, acompanyada per quatre alumnes de cicles formatius: la Laia Carbonell i l’Anabel Caballero de Grau mig de Gestió Administrativa, la Sara Mas i la Iria Cerdeira de Grau Superior d’Administració i Finances, van assistir convidades a la ràdio per a parlar sobre les violències masclistes. Altres convidades a la xerrada van ser la Regidora d’Igualtat i LGTBI de l’ajuntament de Mataró, Marisa Merchán, un professor de filosofia de l’Institut Miquel Biada, Albert Baró i la Gennet Montlleó, alumne de batxillerat de l’Institut Laia l’Arquera.
Al llarg del programa “Educació dia a dia” de Ràdio Mataró es van tractar temes molt importants i d’interès actual relacionats amb el feminisme. La Regidora, va explicar quin paper desenvolupa a l’ajuntament i al centre de dones, les quals donen suport a totes aquelles que han patit qualsevol classe d’agressió masclista, i realitzen activitats per visibilitzar i conscienciar la societat per eradicar la violència masclista i fomentar el respecte del col·lectiu LGBI. Així mateix, va explicar el programa d’activitats que es realitzaran la setmana vinent amb relació al pròxim dilluns 25 de Novembre, dia internacional per eliminar la violència contra la dona.
A continuació, la Noemí, va parlar de com es tracta aquest tema al centre Thos i Codina i dels recursos que es disposen per a combatre la violència masclista, i també, va presentar el “Punt Lila”: espai dedicat a la denúncia d’agressions i educar sobre qüestions de gènere i sensibilització social.
L’Albert va explicar com es treballa el feminisme, tant a l’Institut Miquel Biada com a la seva assignatura de Filosofia. De manera general involucra i sensibilitza l’alumnat analitzant la literatura i el cinema actual amb perspectiva de gènere o utilitzar un vocabulari més inclusiu, o donant a conèixer dones filòsofes que han quedat invisibilitzades per l’androcentrisme.
El locutor i conductor, Joan Triadó i Aymeric, es va dirigir a les alumnes per a saber què en pensen sobre aquest tema. Primer, va preguntar a l’Anabel sobre què és i la gestió del “B-Swim”, l’equip de natació adaptada. Tot seguit, la Laia va exposar els seus interessos per als aspectes socials. La Gennet va explicar que en un futur pròxim li agradaria estudiar INEF, carrera fins ara ocupada majoritàriament per alumnes de sexe masculí. Això va donar peu a parlar de la desigualtat salarial i de la falta de reconeixement de les dones esportistes en vers als homes.
Tot seguit, es va preguntar a la Sara, guanyadora del “Claim your Future” de 2018, en què va consistir el seu projecte europeu. Es tracta d’un sostenidor esportiu on, en el centre, porta un dispositiu que s’activa mitjançant l’acceleració de les pulsacions i, automàticament, avisa a les autoritats locals. La seva finalitat és la de donar l’alarma en cas de situacions de possibles agressions. La Iria, interessada i motivada en lectures relacionades amb els drets de les dones, va comentar la seva preocupació davant la possible pèrdua de drets aconseguits fins ara. També va explicar que les dones pateixen una violència que es normalitza a la societat, però que són violències com a tal, com són la taxa rosa, la pressió estètica i el rol de la dona en general.
Per finalitzar la sessió, es va llençar una pregunta en referència al possible creixement de la violència contra les dones. Es va arribar a la conclusió de què no queda clar si ha augmentat, o que es dóna a conèixer més degut a la pujada de denúncies i la visibilització per part dels mitjans de comunicació, mitjans que no ajuden, ja que es tracten aquests temes amb morbositat.
Per últim, agraïm a la Ràdio Mataró que hagi dedicat una tarda per a parlar sobre les violències masclistes per tal de visibilitzar-les i així poder combatre-les. Des de l’Institut Thos i Codina, donem les gràcies per haver-nos convidat. Continuarem treballant amb l’objectiu millorar les situacions relacionades amb la violència masclista.