El gènere es construeix mitjançant l’estètica que hi ha al voltant de la indumentària, de la presentació social del cos, del pentinat, del maquillatge i de la gestualitat.
Tota aquesta manera de fer ve ordenada per les normes socials que es vehiculen a través de la publicitat, la moda, l’escola. La moda ha servit per marcar fronteres entre els gèneres masculí i femení. Això ha fet que s’estableixin una sèrie de prototips i de convencions que són absolutament arbitraris, però que ens han marcat i ens marquen.
A continuació us expliquem tres estereotips en els quals es veiem sotmesos/es:
Des de la infantesa el blau és per als nens, i el rosa, per a les nenes. Abans de la I Guerra Mundial, el color rosa s’associava al vermell i a una qüestió de força i intensitat; el blau era un color virginal, delicat, més associat a la puresa, que es considerava un aspecte més femení. Fins als anys setanta no s’estableix la dicotomia de colors tal com la coneixem avui.
Al segle XVII els homes anaven maquillats, portaven talons i no és fins al segle XIX que renuncien a la moda, adopten un vestir molt més sobri i neutre. I la dona queda relegada a l’adornament, la frivolitat. El rei Lluís XIV està considerat la primera persona que va portar talons alts per compensar la seva alçada. Ara portar talons és cosa només de dones.
Els cànons hegemònics i estètics que propaguen publicitat i moda sempre acostumen a ser el de dones primes, joves, blanques, rosses. Això té una finalitat que, primer, representa les classes i les nacionalitats que han estat potències i colònies dominadores i, per altra banda, és un cànon al qual s’hi acobla molt poca gent i que genera el desig d’un consum constant de productes. És part del que la publicitat busca: vendre’ns coses.
En els dos sexes la dificultat o impossibilitat per complir els cànons de bellesa s’associa a una baixa autoestima, insatisfacció amb la imatge corporal i depressió.
Què ens pot aportar la moda per una societat entre iguals?
Actualment trobem la moda agender o moda sense gènere.
És un fenomen que pretén trencar barreres, transcendir als estereotips i revolucionar la forma en què ens vestim. Els nous consumidors intenten erradicar prejudicis usant peces de gènere neutre. Les grans marques com Louis Vuitton, Saint Laurent, Balenciaga i les de low cost, ja les han pujat a les passarel·les i els influencers ja les estan imposant a través del twitter.
Reflexions de les alumnes i dels alumnes de 2n d’Activitats Comercials Moda