L’entorn sostenible és molt més que una simple matèria optativa; és una oportunitat per als nostres alumnes de connectar-se amb les preocupacions més urgents del nostre planeta. A través d’aquesta matèria, aspirem a apropar-los als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, posant èmfasi en els ODS 11, 12, 13, 14 i 15, que aborden temes crítics com la ciutat sostenible, la producció i consum responsables, acció pel clima, la vida submarina i la vida dels ecosistemes terrestres.
L’objectiu principal d’aquesta matèria és donar a conèixer aquests objectius als i les alumnes, apropant-los a escenaris que els permetin reflexionar i utilitzar la seva mirada crítica, i impulsar el seu esperit col·laboratiu per trobar solucions als reptes del nostre món, complex i canviant. Les activitats proposades per aconseguir això han tingut un enfocament clarament multidisciplinar: anàlisis de dades de contaminació, debats, simulació de conferències, estudis de camp de la biodiversitat, articles d’opinió, realització d’aplicació mòbil de classificació de residus amb IA, etc.
Està clar que els Objectius poden millorar la vida de tots nosaltres, però el progrés és massa lent. Hem d’actuar, amb urgència, per accelerar els canvis que sumen una vida millor en un planeta més saludable. Per aquest motiu, s’ha animat als alumnes a passar a l’acció a través de l’activitat final del curs “Actuem pel nostre futur comú”. S’ha demanat als alumnes abordar una problemàtica ambiental rellevant per a ells i dissenyar una acció concreta per afrontar-la.
Les accions implementades s’han focalitzat en la problemàtica de la gestió dels residus des de diverses perspectives: platja neta, gestió de residus en comunitats de veïns i al centre, gestió de gran volum de residus tèxtils provocat pel “fast fashion”, gestió d’excedents de productes alimentaris. Totes les accions han involucrat la comunitat educativa de manera de produir un impacte significatiu per contribuir al canvi positiu i la consciència ambiental.
Podeu veure el resultat del treball de l’alumnat en aquesta carpeta.
Programar la matèria d’Entorn Sostenible des de zero ha estat un desafiament estimulant i una oportunitat per desenvolupar i implementar un enfocament educatiu que connecti els estudiants amb les qüestions més crucials del nostre temps. S’ha confirmat la importància i l’impacte durador d’un enfocament educatiu centrat en l’acció i la participació.
Continuaré treballant amb passió i dedicació per aprofundir en aquesta missió, inspirant i capacitant als nostres estudiants perquè es converteixin en agents de canvi compromesos amb el benestar del nostre planeta i de les generacions futures.
Neus Capdeferro